Monday, March 20, 2023

Program Sinergi Mega (Hari Pertama)

Bermula sesi persekolahan tahun 2023, Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengeluarkan Surat Pekeliling Ikhtisas agar minggu pertama sesi persekolahan berjalan dalam suasana ceria, mesra dan selamat. Sehubungan dengan itu, satu kerjasama yang padu antara Unit Bimbingan & Kaunseling, Persatuan Ibu Bapa & Guru (PIBG), PPKI, Panitia Matematik, Panitia Bahasa Melayu, Panitia Bahasa Inggeris, Panitia Muzik, Panitia Pendidikan Jasmani dan Panitia Pendidikan Islam SK Taman Putra Perdana (SKTPP) telah mencetuskan satu program yang dinamakan "Sinergi Mega" untuk dilaksanakan pada minggu pertama sesi persekolahan tahun 2023 di SKTPP.

Berdasarkan Surat Pekeliling KPM tersebut, pengurusan pembukaan sekolah KPM bagi setiap sesi akademik sewajarnya berjalan dalam suasana ceria, mesra dan selamat. Perkara ini selaras dengan hasrat KPM untuk melahirkan Anak yang Baik lagi Cerdik (ABC) dan sekali gus mewujudkan suasana "Murid Ceria, Guru Bahagia, Sekolah Bitara dan Negara Sejahtera". Minggu pertama persekolahan seharusnya dimanfaatkan dengan pelaksanaan program / aktiviti menyeronokkan yang dapat menyokong murid dan guru bersedia sepenuhnya dari aspek sosioemosi dan mental untuk melaksanakan proses pendidikan formal.

Bagi memenuhi hasrat KPM tersebut berbagai-bagai aktiviti telah dirancang dan dijalankan di SKTPP.

Banner Program disediakan oleh Cikgu Mohd Rusydan

Buku Program Sinergi Mega disediakan oleh Cikgu Hanifah

    Untuk melihat isi kandungan buku program boleh klik pautan di

 ðŸ‘‰https://online.anyflip.com/lhjgd/dtov/mobile/index.html

Berikut merupakan aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan pada hari pertama persekolahan di sesi pagi

Selepas perhimpunan mingguan, telah diadakan majlis perasmian program Sinergi Mega oleh Pn Hajjah Rohaidah Mohd Ali, Guru Besar SKTPP. Yang Dipertua PIBG, Tn Haji Khairul Azhar juga turut mengambil kesempatan menyampaikan ucapan kepada murid-murid serta ibu bapa yang hadir ke sekolah pada pagi ini.

Acara gimik pelancaran program yang diusahakan oleh Cikgu Wan Faizol, Cikgu Syahirah dan Ustazah Mawaddah


Pada pagi ini juga telah diadakan aktiviti "Serlahkan Potensimu". Murid-murid diberi peluang menyerlahkan bakat masing-masing seperti nyanyian, bersajak dan berpantun.

Bagi murid-murid yang mempunyai bakat bermain alat muzik juga telah diberi peluang untuk menunjukkan bakat masing-masing



Murid-murid SKTPP juga ada yang berbakat dalam bilang Silat

Murid PKKI juga tidak ketinggalan untuk menyerlahkan bakat yang ada

Guru-guru turut serta mengambil bahagian dalam aktiviti "Serlahkan Potensimu"

Aktiviti sesi perkenalan dan bergambar murid-murid dengan guru-guru PPKI

Keceriaan tergambar di wajah guru-guru sesi pagi hari ini

Seterusnya adalah aktiviti Program Senergi Mega di sesi petang pula

Program Sinergi Mega untuk sesi petang juga dimulakan selepas selesai perhimpunan mingguan. Ustazah Rafini selaku pengerusi majlis memulakan majlis perasmian dengan ucapan alu-aluan dan seterusnya bacaan doa oleh ustaz Abdul Hafiz.

Seterusnya giliran Cikgu Nor Arzah selaku Penolong Penyelaras Program menyampaikan taklimat berkaitan program Sinergi Mega yang akan dijalankan selama seminggu. Penolong Kanan Petang, Cikgu Naga turut mengambil peluang menyampaikan ucapan kepada murid-murid, guru-guru serta ibu bapa yang hadir. 

Tidak ketinggalan, YDP PIBG Tn Haji Khairul Azhar turut menyampaikan ucapan kepada semua murid-murid dan ibu bapa di sesi petang pula. Perasmian Program Sinergi Mega di sesi petang telah disempurnakan oleh Pn Hajjah Rohaidah, Guru Besar SKTPP.

Murid-murid Prasekolah turut sama berada di Dewan Perdana semasa majlis perasmian program berlangsung

Suasana majlis perasmian program di sesi petang yang meriah dengan kehadiran ibu bapa murid-murid tahun satu 

Idea gimik perasmian program sesi petang oleh Ustaz Mohd Hadri yang terkenal sebagai "Ustaz Magic" dibantu oleh Ustazah Hastipa

Video acara gimik pelancaran program di sesi petang

Selesai acara gimik, aktiviti diteruskan dengan acara "Serlahkan Potensimu". Hanya murid-murid tahun 2 dan 3 sahaja yang terlibat. Murid-murid tahun satu berada di kelas masing-masing untuk program Transisi Tahun Satu. Murid-murid Prasekolah juga meneruskan aktiviti mereka di kelas.

Aktiviti murid-murid di Prasekolah 

Murid-murid tahun 2 dan 3 menunjukkan bakat mereka dalam deklamasi sajak, berpantun dan persembahan koir 

Antara peserta acara nyanyian solo, berduet dan berkumpulan secara terbuka 

Guru-guru turut terhibur dengan persembahan anak-anak didik mereka

Aktiviti "Serlahkan Potensimu" telah dijalankan sehingga selepas waktu rehat. Setelah selesai aktiviti ini, murid-murid berpeluang pula untuk berkenalan dengan guru-guru di sesi petang.

Hanya beberapa orang sahaja guru-guru sesi petang yang sempat dirakamkan gambar mereka untuk slot sesi perkenalan dengan guru-guru sesi petang. Terdapat seramai 59 orang guru di sesi petang.
 
Semoga aktiviti hari ini mampu menarik minat murid-murid untuk terus hadir ke sekolah sepanjang sesi persekolahan dan aktiviti yang dirancang mampu melahirkan anak-anak SKTPP yang baik lagi cerdik sekaligus mewujudkan suasana "Murid Ceria, Guru Bahagia, Sekolah Bitara dan negara Sejahtera".

No comments:

Post a Comment