Tarikh : 6 November 2024
Masa : 1 – 3 (petang)
Sasaran : Murid Tahap 2
Anjuran :Kelab Badminton Unit Kokurikulum SKTPP
Tajuk : Kursus Asas Badminton Peringkat Sekolah
Pengenalan Permainan Badminton
Murid-murid diberi pendedahan berkaitan berikut:
1.Sejarah badminton
2.Gelanggang badminton
3.Peralatan
4.Pemain
5.Peraturan permainan badminton
6.Kemahiran dan Teknik Badminton
Ø
Kemahiran servis dan menjaring
Ø
Pergerakan dalam badminton
Ø
Latihan lambung bulu tangkis
Sejarah Badminton
Penerangan sejarah badminton secara ringkas disampaikan oleh Puan Ummu A’thiah binti Hashim
Gelanggang Badminton
Murid-murid diperkenalkan dengan gelanggang badminton.
Peralatan
Murid-murid didedahkan dengan peralatan badminton.
Pemain
Badminton adalah permainan raket yang dimainkan secara perseorangan (satu lawan satu) ataupun secara beregu (dua lawan dua).
Peraturan Permainan Badminton
Murid-murid diberi penerangan peraturan permainan badminton. Peraturan permainan badminton seperti berikut:
· -Ukuran
gelanggang badminton ialah 17 kaki (5.18m) lebar untuk dimainkan oleh dua orang
pemain
· -Ukuran 44 kaki
(13.41m) lebar untuk permainan melibatkan empat orang
· - Jaring
diletakkan di tengah gelanggang dengan ketinggian 5 kaki (1.52m) dari tanah di
bahagian tengahnya, manakala ketinggian hujung jaring berukuran 5 kaki 1
inci(1.55m) semasa diikat pada tiang.
·
Kemahiran dan Teknik Badminton
Ø
Pergerakan dalam badminton
Teknik footwork merupakan aspek penting.Murid-murid perlu tentukan starting point.
· Jika perlu mundur,maksimum tiga langkah. Jika perlu bergerak ke kanan atau ke kiri,
maksimum tiga kali. Jika perlu maju, maksimum tiga langkah.
·
Ø
Kemahiran servis dan menjaring
Servis merupakan pukulan pembuka yang dilakukan
untuk memulai permainan dan mencari mata.
Menjaring merupakan salah satu keterampilan dalam permainan bulu tangkis.
Ø
Latihan lambung bulu tangkis
Pukulan lambung dalam bulu tangkis adalah pukulan
yang membuat bola melambung tinggi dan jatuh di balakang garis lapangan lawan.
Disediakan oleh,
SIDRATUL AYUNI BINTI ARIS
No comments:
Post a Comment