Friday, April 23, 2010

Seminar APEC-SEAMEO [RELC]: An Essential for a Global Economy [Language Applications in Lesson Study]

Seorang guru SKTPP, Pn. Jin Nee, telah dilantik oleh Unit Perancangan Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri, selaku focal point bagi APEC Human Resources Development Working Group, sebagai salah seorang daripada dua wakil Malaysia untuk menghadiri dan membentang kertas kerja di seminar APEC-SEAMEO [RELC]: alah seorang daripada dua wakil Malaysia untuk menghadiri dan membentang kertas kerja di seminar APEC-SEAMEO [RELC]: An Essential for a Global Economy [Language Applications in Lesson Study] yang telah diadakan di SEAMEO Regional Language Centre, Singapura, dari 19 hingga 21 April , 2010.

Pihak sekolah telah bekerja sama dengan Bahagian Pembangunan Kurikulum [BPK], Kementerian Pendidikan Malaysia untuk menjalankan kajian Language Application in Lesson Study dari bulan Februari hingga April 2010. Dapatan kajian tersebut telah dibentangkan di seminar tersebut. Dua orang guru SKTPP yang lain juga terlibat dalam kajian ini, iaitu Puan Norazian dan Mrs Nor Azura.

Dapatan kajian dan sesi pembentangan kertas kerja Malaysia telah mendapat sambutan dan maklumbalas yang baik dari peserta dari negara-negara APEC lain iaitu Chinese Taipei [Taiwan], New Zealand, Amerika Syarikat, Hong Kong, Indonesia, Thailand, Singapura, Filipina, Brunei, Korea dan Australia.

Terdapat perancangan untuk memperkenalkan pendekatan Lesson Study di dalam program latihan guru dan dalam program dalam perkhidmatan yang dikendalikan oleh ELTC [English Language Traning Centre], Malaysia kelak.

2 comments: