Dalam
usaha untuk melaksanakan proses pembelajaran dan pengajaran bagi mencapai
objektif Kementerian Pelajaran Malaysia seperti yang telah ditetapkan dalam
Falsafah Pendidikan Kebangsaan, SK Taman Putra Perdana akan mengamalkan Sistem
Pengurusan Sekolah Kualiti mulai 2013. Ini selaras dengan hasrat Jabatan
Pelajaran Negeri Selangor yang mewajibkan semua sekolah di Selangor mengamalkan
SPSK dalam semua pengurusan sekolah.
LATAR BELAKANG
SPSK
adalah singkatan bagi Sistem Pengurusan Sekolah Kualiti. Tumpuan utama dalam
SPSK adalah pemantapan dari segi pengurusan dan pelaksanaan proses pembelajaran
dan pengajaran yang berlaku di sekolah seluruh negeri Selangor. SPSK
didokumenkan berdasarkan kepada prosedur kualiti MS ISO 9001:2008 dengan
matlamat menyediakan semua sekolah di negeri Selangor ke arah sekolah bertaraf
dunia.
OBJEKTIF
1. Melaksanakan
100% pengajaran dan pembelajaran berdasarkan Rancangan Pelajaran
Tahunan
kecuali berlaku perkara-perkara yang di luar kawalan sekolah.
2. Memastikan
pencapaian murid setiap sekolah di negeri Selangor mencapai 65 % lulus
atau peningkatan 3% dari tahun sebelumnya dalam setiap mata
pelajaran bagi
peperiksaan pertengahan tahun, akhir tahun dan peperiksaan awam.
3. Memastikan
100% murid sekolah di negeri Selangor mendapat perkhidmatan Bimbingan
dalam
Kemahiran Belajar, Pembangunan Diri Murid, Motivasi dan Kerjaya, melainkan
berlaku perkara-perkara yang di luar kawalan pihak sekolah.
4. Melaksanakan
Prosedur Pengurusan Kewangan, tanpa teguran audit.
MATLAMAT
1. Memantapkan
kecemerlangan sekolah agar memperoleh Tawaran Baru (Bai’ah) setiap
tahun.
2. Menyediakan
sekolah ke arah Sekolah Kluster Kecemerlangan dan Sekolah Berprestasi
Tinggi
menjelang Tahun 2014.
3. Sifar
sekolah yang berada di Band 5, 6 dan 7 menjelang 2014 di Selangor kecuali
sekolah yang baru dibuka.
4. Sifar
sekolah di negeri Selangor mendapat Audit Berteguran menjelang tahun 2014.
5. Memastikan semua sekolah di negeri Selangor mengamalkan
Sistem Pengurusan
Sekolah Kualiti Berasaskan MS ISO 9000 menjelang Tahun 2015
PROSEDUR KUALITI ( PK ) SPSK YANG DILAKSANAKAN DI SEKOLAH
PK01 : Pengurusan Panitia
PK02 : Pengurusan Jadual Waktu
PK03 : Pengurusan Pembelajaran dan Pengajaran
PK04 : Pengurusan Pencerapan
PK05 : Pengurusan Peperiksaan
PK06 : Pengurusan Semakan Hasil Kerja Murid
PK07 : Pengurusan Mesyuarat
PK08 : Pengurusan Bimbingan
PK09 : Pengurusan Pusat Sumber
PK10 : Pengurusan Perkembangan Staf
PK11 : Pengurusan Aduan Pelanggan
PK12 : Pengurusan Maklum Balas Pelanggan
PK13 : Pengurusan Kawalan Dokumen dan Rekod Kualiti
PK14 : Pengurusan Audit Dalam
PK15 : Pengurusan Kawalan Perkhidmatan yang Tidak Akur
PK16 : Tindakan Pembetulan, Pencegahan dan Penambahbaikan
PK17 : Pengurusan Perolehan
PROSEDUR KUALITI ( PK ) SPSK YANG DILAKSANAKAN DI SEKOLAH
PK01 : Pengurusan Panitia
PK02 : Pengurusan Jadual Waktu
PK03 : Pengurusan Pembelajaran dan Pengajaran
PK04 : Pengurusan Pencerapan
PK05 : Pengurusan Peperiksaan
PK06 : Pengurusan Semakan Hasil Kerja Murid
PK07 : Pengurusan Mesyuarat
PK08 : Pengurusan Bimbingan
PK09 : Pengurusan Pusat Sumber
PK10 : Pengurusan Perkembangan Staf
PK11 : Pengurusan Aduan Pelanggan
PK12 : Pengurusan Maklum Balas Pelanggan
PK13 : Pengurusan Kawalan Dokumen dan Rekod Kualiti
PK14 : Pengurusan Audit Dalam
PK15 : Pengurusan Kawalan Perkhidmatan yang Tidak Akur
PK16 : Tindakan Pembetulan, Pencegahan dan Penambahbaikan
PK17 : Pengurusan Perolehan
STATUS PELAKSANAAN
Jumlah sekolah yang telah melaksanakan SPSK adalah 76
buah sekolah ( 2010 & 2011 )
2010 : 41 buah sekolah berprestasi tinggi
2011 : 35 sekolah berprestasi sederhana
2012 : Semua sekolah di negeri Selangor melaksanakan SPSK
DEFINISI PENGURUSAN
BERKUALITI
Pengurusan :
Satu proses sosial yang melibatkan aktiviti seperti merancang,
mengelola, melaksana
(memimpin) dan mengawal pelaksanaan program-program atau
tindakan bagi mencapai
matlamat yang telah ditetapkan
Berkualiti :
Perkhidmatan
( output ) memenuhi kehendakpelanggan dan stakeholder
CIRI-CIRI PENGURUSAN
BERKUALITI
1. Penambahbaikan berterusan
2. Penekanan yang lebih kepada peranan pengurusan atasan
3. Mengambil kira keperluan undang-undang dan peraturan
4. Objektif yang boleh diukur pada setiap peringkat dan fungsi yang berkaitan
1. Penambahbaikan berterusan
2. Penekanan yang lebih kepada peranan pengurusan atasan
3. Mengambil kira keperluan undang-undang dan peraturan
4. Objektif yang boleh diukur pada setiap peringkat dan fungsi yang berkaitan
5. Memastikan keberkesanan latihan
6. Analisis data bagi tujuan pengukuran pencapaian pelaksanaan sistem kualiti
6. Analisis data bagi tujuan pengukuran pencapaian pelaksanaan sistem kualiti
7. Maklumat kepuasan atau ketidakpuasan pencapaian sebagai pengukuran
pencapaian pelaksanaan objektif kualiti
KELEBIHAN PENGURUSAN
BERKUALITI
1. Sistem
Pengurusan Kualiti ISO memberi penekanan terhadap pencegahan
dan bukan
mengatasi masalah setelah perkara yang berkenaan berlaku
2. Kajian Semula
yang berterusan ke atas proses – proses yang kritikal dan
membuat
tindakan pembetulan
3. Mewujudkan
cara bekerja yang konsisten dan menepati ” prinsip betul
pertama kali
dan setiap kali ”
4. Pelaksanaan
tugas berdasarkan kepada prosedur yang didokumenkan, dan
5. Mementingkan
penyimpanan rekod kualiti untuk membuktikan tindakan yang
telah
dilaksanakan
Sumber; Sektor Jaminan Kualiti, Jabatan Pelajaran Selangor
Sumber; Sektor Jaminan Kualiti, Jabatan Pelajaran Selangor
Assalam sy yati dari skdabb..maaf bertanya boleh tak kongsikan spsk pk07 pengurusan mesyuarat yang terkini. Saya dah cuba search tapi tak pasti yang mana satu yang terkini..
ReplyDeleteterima kasih atas perkongsian dan kerjasama yang diberikan.