Wednesday, September 27, 2017

Program Latihan Kecemasan dan Kebakaran (Sesi petang)

Pada 27 September 2017, Program Latihan Kecemasan dan Kebakaran peringkat Sekolah Kebangsaan Taman Putra Perdana telah berlangsung dengan jayanya. Program ini dijalankan oleh Unit Keselamatan Sekolah, Sekolah Taman Putra Perdana (SKTPP) dengan kerjasama Jabatan Bomba dan Penyelamat Cyberjaya. Pihak jabatan bomba hadir dengan kekuatan lima orang anggota serta sebuah jentera bomba. 
             Menurut Tuan Rosman bin Abdul Rahman, Pegawai Kanan II dari Jabatan Bomba dan Penyelamat Cyberjaya, latihan pengungsian bangunan yang dijalankan oleh Unit Keselamatan Sekolah SKTPP telah dilaksanakan dengan jayanya. Namun beliau menyatakan teguran terhadap sikap murid-murid yang gemar berlari semasa menuju ke kawasan berkumpul. Sikap ini berisiko mengundang kemalangan seperti jatuh atau berlanggar dengan rakan. Sebaliknya, murid-murid harus berjalan pantas dengan teratur dalam kumpulan kelas masing-masing. 
             Program pada petang itu diteruskan dengan taklimat oleh Tuan Rosman berkaitan situasi kebakaran dan simulasi memadam kebakaran. Puan Jumilah bersama beberapa orang guru turut terlibat dalam simulasi memadam kebakaran menggunakan alat pemadam api. Pegawai-pegawai bomba berkongsi langkah-langkah yang perlu dipatuhi semasa mengendalikan alat pemadam api. 
             Seterusnya murid-murid diberi peluang menaiki jentera bomba dengan kawalan guru-guru. 
                                               
Warga sekolah berkumpul di padang setelah loceng kecemasan dibunyikan.

Taklimat oleh Tuan Rosman. 





Guru-guru diberi peluang menjadi pegawai bomba.


Murid-murid serta guru-guru tidak melepaskan peluang bergambar bersama jentera bomba. 

Disediakan oleh, 
Nor Amirulfitri bin Othman

No comments:

Post a Comment