Thursday, February 9, 2012

UNIT ICT : PROGRAM MBMMBI

KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA telah memperkenalkan dasar baru iaitu MBMMBI (Memartabatkan Bahasa Melayu - Memperkukuhkan Bahasa Inggeris) seperti mana yang diumumkan oleh Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yasin. Dasar ini akan menggantikan dasar PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris).

Dasar baru ini akan dilaksanakan secara beransur-ansur dan akan dilaksanakan sepenuhnya menjelang 2015 setelah kesemua kohort PPSMI sebelum ini tamat. Dalam dasar baru ini, pengajaran Sains dan Matematik akan dijalankan dalam bahasa Melayu manakala untuk mempertingkatkan penguasaan bahasa Inggeris, jam pengajaran untuk mata pelajaran tersebut telah ditambah kepada 300 minit seminggu.

Sehubungan itu, unit ICT SKTPP telah menyusun jadual penggunaan Makmal Komputer bagi tahun 2012 ini bagi membolehkan guru-guru dan murid-murid menggunakan kemudahan teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran.

Penyusunan jadual adalah berdasarkan kriteria berikut:

TAHUN
MATA PELAJARAN
Tahun 1 dan Tahun 2 (KSSR)
- Dunia Sains & Teknologi
Tahun 3 - Tahun 6              
- bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris

- subjek lain boleh masuk pada slot yang masih kosong.

Berikut jadual penggunaan Makmal Komputer bagi tahun 2012:



* KLik pada gambar untuk paparan lebih besar

Semoga jadual ini dapat membantu warga sekolah memanfaatkan kemudahan ICT yang dibekalkan di SKTPP ke tahap yang maksimum.  Sekali gus dapat menyediakan P&P yang berkesan kepada murid-murid SKTPP.

No comments:

Post a Comment